Chakrameditation



Meditation på dybere kropsligt og bevidsthedsmæssigt kontakt med hele chakrasystemet. Vi går ikke i denne meditation ind i de enkelte chakra og deres kvaliteter, men arbejder kun med at træne opmærksomheden i forhold til hele chakrasystemet, samt krops- og energisensitiviteten.


OPMÆRKSOMHEDEN I MEDITATION I denne meditation arbejdes der udelukkende med opmærksomheden. I de tidligere chakrameditationer, jeg har delt, har man i meditationen kontaktet de forskellige chakraområder med åndedrættet. Nu arbejder vi i stedet med opmærksomheden / bevidstheden.


Opmærksomheden kaldes forskellige ting inden for forskellige meditationstraditioner, feks opmærksomheden, vidnet, observatøren, det observerende jeg, bevidstheden. Jeg bruger udtrykket ‘opmærksomheden’ når jeg instruerer meditationer. Det er vågenheden i vores evne til at rette vores opmærksomhed mod noget, som vi arbejder med.


Hvis du nu et øjeblik i din læsningen her holder en lille pause, ser op fra skærmen og ud i de omgivelser der er rundt om dig, prøv så et læg mærke til, hvordan du ligesom bevæger dig med din opmærksomhed. Din bevidsthed hænger på en måde for enden af din opmærksomheden, kan du genkende det? Når du læser på skærmen er du inde i teksten, nå du stopper med at læse bevæger din opmærksomhed sig enten ind i din hjerne og er kropsligt fokuserer der, mens du reflektere over det, du netop har læst, når du vil læse videre leder din opmærksomhed på skærmen efter den linje du slap, du hænger nu på skærmens overflade, når du ser op fra din skærm så så ryger lynhurtigt opmærksomheden fra skærmen og ud til det du fokuserer på.


-Prøv nu at fokuser på en genstand i rummet. Mærk hvordan du næsten er ovre i genstanden, når du betragter den.

-Tænk nu ganske kort over, hvor genstanden kommer fra. Mærk nu efter hvor din opmærksomhed er rettet hen. Er den flyttet til forestillingsbilledet af den butik, hvor du købte genstanden, eller er den fokuseret i dit hoved?

-Flyt nu din opmærksom hen til din højre hånd. Du kan løfte hånden og se på den. Så er din opmærksomhed henne ved ydersiden af hånden og du ser på den på samme måde, som du så på genstanden lige før.

-Luk nu øjnene og flyt din opmærksomhed ind i hånden. Mærk på hvordan din hånd føles. Mærk den indefra. Mærk om den føles varm eller måske kold, om den føles tung, eller om det måske summer lidt et sted i den. Undersøg hele din hånd indefra med din opmærksomhed. En finger af gangen, håndfladen, håndryggen, håndleddet. Du har nu hele din opmærksomhed hvilende inde i din hånd.


Denne øvelse er vigtig, fordi dette er måden, vi nu skal arbejde os gennem chakrasystemet. Du kommer i meditationen til at lære at flytte din opmærksomhed ned gennem kroppen og ind i de forskellige chakrapunkter og mærke efter der, hvad du oplever, hvordan det sanses rent kropsligt, hvordan energien er, om der kommer bestemte stemninger eller følelser, hvor lyst, tungt eller let det mærkes.


Ok det er sådan vi arbejder nu.

Vi arbejder med de primære chakra Essens Krone Pineal Hals Hjerte Solarplexus Hara Rod


CHAKRAMEDITATIONEN

-Sæt dig godt tilrette på en stol eller på en pude.

-Mærk underlaget under dig.

-Træk vejret dybt og pust ud og find ind til et roligt vejrtrækningen, der hviler i sigåselv. ESSENS-CHAKRS

-Ret din opmærksomhed mod essernspunkte ca 20 cm over dit hoved. Mærk efter om hele din opmærksomhed kan hvile i punktet længe nok til at du kan snorienter dig i hvad du oplever. Hvis du bliver lidt svimmel så er det fordi din energi løber op og din jordforbindelse bliver lidt tynd. Det er ikke bekymrende energien vil lande efterhånden som vi bevæger os ned i gennem kroppen. Hvis det opleves for ubehageligt, kan du holde en pause og flytte din opmærksomhed til undersiden af dine fødder. Hvis du sidder på en stol, så fokuser på hvordan gulvet føles mod fodsålerne.


KRONE-CHAKRA

Træk nu opmærksomheden ned fra essenspunktet til et punkt øverst på din isse og lad opmærksomheden hvile her. Mærk efter hvordan det opleves.


PINEAL-CHAKRA Træk derefter opmærksomheden i en lige linje ned gennem issen til et sted placerer midt i hovedet men bag ved din pande lige over øjenbrynene. Bliv her med din opmærksomhed og mærk efter.


HALS-CHAKRA Bevæg dig derefter med din opmærksomhed ned gennem bunden af dit kranie og ned gennem Midten af fin hals til et sted midt i halsen inde bag ved den fordybning vi har under strubehovedet. Hvil din opmærksomhed her og mærk efter.


HJERTECHAKRA Flyt nu din opmærksomhed fa halsen og ned til er sted bidt i fin brystkasse. Hvil opmærksomheden her og mærk efter.


SOLARPLEXUSCHAKRA Bevæg dig nu med din opmærksomhed inde midt i kroppen langs indersiden af din rygrad ned til stedet midt i kroppen lige ud for stedet hvor dine ribben slutter. Mærk efter her.


HARA-CHAKRA Flyt nu opmærksomheden inde i kroppen langs med rygraden til et punkt ca 5 cm under navlen inde midt i kroppen. For kvinder vil stedet være ved det øverste af livmoderen.


ROD-CHAKRA Bevæg dig nu med opmærksomheden til bunden af din krop til det sted som hedder mellemkødet. Hvil din opmærksomhed her og mærk efter. For at understøtte din kontakt med understøtte rodchakra kan du efter lidt tid lade opmærksomheden bevæge sig ned langs indersiden af lårene inde i benene og forbi knæhasen og ned gennem indersiden af underbenene, ned gennem anklen og ud gennem til et punkt midt i foden foran svangen og bag ved fodens forreste trædepude. Lad opmærksomheden hvile her lidt til og mærk efter. Lad derefter din opmærksomhed bevæge sig ud gennem fodsålen og ned gennem den overflade som dine fødder hviler på og ned i jorden for der fra hver fod at brede sig ud som rødderne fra et træ. Dette er nemmest at mærke hvis man sidder på en stol med fødderne hvilende mod underlaget. Sidder du på en puds i meditationsstilling, må du forestille dig hvordan opmærksomheden bevæger sig ned i jorden og ankre sig der.


SLUT MEDITATIONEN Slut meditationen ved at flytte din opmærksomhed tilbage til dir hjertechakra, find ind til en varm følelse og lad den gode følelse strømme fra hjertet og ud til dig selv, ud i hele din krop. Send derefter den gide energi til nogen du ved kan behøve en kærlig hånd/ kærlig energi. Det kan være en du kroner eller mennesker du ikke kender, men som du ved har det svært. Slut meditationen helt af ved at scanne hele din krop med din opmærksomhed og observer om der er noget der mærkes tydeligere eller anderledes end hvad du normalt kender til. Opstår der stærke reaktioner som du bliver utryg ved, så skriv evt en besked til mig, så jeg lige kan hjælpe dig med, at der ikke opstår ubalancer, som ikke er hensigtsmæssige.


GOD MEDITATION






.