Dans med angstens dæmoner



Stine Barr 2020



Det er ofte så meget nemmere at håndtere det, vi kender.

Hvis du kæmper med angst, har du måske oplevet, at når angsten et øjeblik ikke længer føles ukendt, så kan det ske, at 'angsten for angsten' den aftager.


'Angsten for angsten' er ofte en stor del af problemet.


Når du ikke længere oplever panikagtige reaktioner i forhold til din angst, så vil du opleve, at det bliver lettere at forholde dig til selve angstoplevelsen.


Angst går ofte netop ikke væk, hvis det eneste man kan rigtig kan tænke på, det er: "At den skal gå væk NU!" I stedet er det meningsfuldt at arbejde med accept i forhold til angst.


Det ER IKKE let at acceptere at være i en tilstand af angst, det er virkelig ikke let! Men at arbejde med accept i forhold til angst, det hjælper. Med accept af tilstanden vil du bedre kunne holde til at være i den uden at føle dig fuldstændig overvældet.


At træne accept midt i et angstanfald er svært. Det kræver, at der har været en træning, når angsten ikke har været der. Her er meditation et virkeligt nyttigt og effektivt redskab.


Det tager tid at træne en meditation, der kan bruges specifikt ind i selve angstreaktionen, men det kan effektivt hjælpe dig til at overvinde angst. I meditation lærer du at genkend mønstrene i din angst.


Når du genkender mønstrene, blive de mindre skræmmende. Det er langt lettere at acceptere og være i noget, der er velkendt, end det selvfølgelig er at møde noget overvældende og ukendt.


I meditation kan du lære, at lade de ting du mærker, blot være som de nu er, uden at du gør noget for at ændre dem. At være med det der sker uden at ville gøre noget for at forandre det, det er en meditationsteknik, som er noget mere specifikt og mere indgribende end nærværstræningen i mindfulness.


Meditationen 'at acceptere' betyder ikke, at du lærer at afholde dig fra at handle på ting, der føles ubehagelige, eller at du blot skal lære at udholde dem, det betyder der imod, at du gennem meditation kan få skabt et roligt og funderet sted indvendig, hvorfra dine handlinger kan udspringe mere bevidst og mindre i reaktion.


Men det er bestemt ikke let at praktisere accept over for angst. Så det, der nogengange hjælper, er at opfatte hvad, der sker i det indre, som en slags dans med kræfter der river i en under angsten. Kommer man dertil, så er man kommet forbi panikken og angsten er en 'ren' angst. Panik er langt mere uhåndterlig og overvældende end angst. Angst kan man lære at udholde.


Meditation på angst kan opleves som "at danse med sine dæmoner". Over tid vil denne metode få angst til ikke længere at være et dominerende problem i livet eller måske endda til helt at forsvinde.






.