Meditation på medfølelse



Meditation på åndedrættet - at lindre andres smerte.


Du kan arbejde med at indånde en smerte eller en lidelse, som andre bærer på, det kan være en, du kender eller mange, du ikke kender personligt.


Du indånder deres smerte. Du udånder ønsket om lindring.


Det er en buddhistisk praksis, som bruges til at udvide evnen til empati (compassion) og til at opløse skellet mellem mig og min lidelse og de andre og deres lidelse.







Denne meditation åbner ikke direkte til hjertets kapacitet for medfølelse (selvom den kan), det er en blid måde at arbejde med fundamentet for hjerteåbning.


Rent terapeutisk kan den hjælpe dig med at udvide din kapacitet for medfølelse. Den kan bygge et godt fundament for dit videre arbejde med hjerteåbning på en måde, hvor den smerte du sandsynligvis bærer i dit hjertet, ikke vil blive provokeret for voldsomt og hvor du alligevel og samtidig kan forblive åben uden at afgrænsning mellem dig og de andre opløses.


Hvis sårene i hjertet bliver vagt for hurtigt, opstår der tit en så overvældende følelse af sorg og smerte, at hjertet lukker, en psykisk smerte, der kan gøre så følelsesmæssigt ondt, at man enten fuldstændigt overvældes, eller at hjerter lukker sig for at beskytte personligheden mod overvældelsen.


Hjertet skal ikke åbnes mere og hurtigere, end hvad personligheden kan rumme, kapaciteten i kroppen og i følelseseslaget skal modens for at processe de smertefulde reaktioner, som kommer.


Denne meditation er et godt sted at begynde processen med at åbne, mærke og fordybe kvaliteterne i hjertet.


Meditationen skal udføres uden, at man går ind i en dyb indlevelse i de andres smerte, man skal blot registrer og vide af, at smerten er der, derefter ånde den ind og ånde den ud med ønsket om, at der vil ske en lindring.


Det er en god meditation, hvis man har oplevelsen af, at det er svært at bære den smerte, der er rundt om en, hvad enten det er en svær situation for en man kender, eller om det er den smerte, som er i verden generelt.


Meditationen kan lindre en følelse af skyld, overvældelse og afmagt, uden at man lukker af for det faktum, at smerte findes.


Meditationen kan også fordybe evnen til empatiske følelser for ens egen situation.