Søvnbesvær og vagusnerven



Zzzzzzz Søvnbesvær?


Rigtig mange kender til det og det kan være det der næste slå bunden ud af os, når vi i forvejen føler os pressede . Her er hvad du selv kan gøre. Du kan med fordel arbejde med :

-En meditation der afslapper, forbinder hoved og krop.

-Meditation eller hypnose der styrker selvkærlighed.

-Enegiøvelser og meditationer der stimulerer og dermed afbalancerer vagusnerven og får en tilstand af høj arousal mere balance.

-Lyd og enegiøvelser det stimuler de basale områder i hjernen som regulere stresshormonbalancen.

-Kost, samt vitamin og mineral tilskud, primært magnesium ved muskeluro.

-Vejrtrækningsøvelser dagligt, både at indøve en rolig stabil vejrtrækning.


HØJ AROUSAL


Et afpasset arousalniveau hjælper os med at opretholde en tilpas opmærksomhed og fokusering

– Hvis der sendes for få impulser til hjernen falder arousalniveauet (lavt arousalniveau)

– Hvis der sendes for mange impulser til hjernen stiger arousalniveauet (højt arousalniveau)


Ofte er ens arousal niveau betinget af ens almene stress tilstand, ofte er kommer der søvnproblemer efter overgangsalderen hvis hormonerne ikke falder helt til ro, det er min erfaring at det også kan være betinget af gamle stress tilstande.


Gamle mønstre og trauma kan betyde at det er svært at slippe det mentale overblik og den mentale kontrol og slippe det vågne bevidste sted og overgive sig / hengive sig trygt til kroppens rytme.


Ofte ved søvnproblemer er det tydeligt at der er meget centrering pineal, dvs at man orienter sig i verden med bevidsthed, tænkning, mentale overblik. Nogles problemer med at “falde” i søvn grunder helt tilbage til meget tidligt i livet med problemer omkring den basale tryghed og at kunne være tryg i kropslig væren i verden.


Mange med søvnproblemer har levet med en ret høj arousal så længe de kan huske.. og ved yderligere beskatning og stresspåvirkning senere i livet, bliver det ekstra svært at få ro nok i det mentale og i kroppen til den nødvendigt berigende søvn.


Man kan mærke på, hvordan det er at hengive sig til søvn, i stedet for som vi kalder det at falde i søvn. At tænke vejen ind i søvnen som det at hengive sig til søvn, at synke ind i en kropslig tryghed, at turde slippe, gør det tydeligt for mange, at problemet ikke er søvnen, men at det er trygheden og tilliden som er presset. Det gælder om at lade sig synke ned i kroppen og arbejde med at give slip her i indsovningen. At falde i søvn beskriver dog meget godt problemet, der ikke tillid i kroppens refleks og automatsystem.


Tillid til at tro at noget griber og passer på og holder hånden under en, når man er bevidsthedsmæssigt væk under søvnen. En utryghed kan være blevet indkodet i nervesystemet så det ikke slipper, selvom fornuften ved, at der oftest ikke i Danmark, er noget at føle sig utryg over, mens man sover. Det er en langsom og tålmodig proces, at få hele kroppens og energisystemets balance, til igen at turde foretage det slip, som det er, at give sig hen til søvnens mørke. Der er ikke nogen hurtigt løsning, men daglig meditation og energihealing og åndedrætsøvelser, kost og motion, healing og terapi omkring en general utryghed.


VAGUSNERVEN ER CENTRAL


Vagusnerven er den længste nerve, du har i kroppen.

Den udspringer i bunden af hjernen, løber igennem en lille åbning i kraniets kant, løber langs halsen og igennem kroppen, passerer undervejs fordøjelsessystemet, leveren, milten, bugspytkirtlen, hjertet og lungerne. Vagus nerven kontrollerer det parasympatiske nervesystem, der er den del af nervesystemet, der sørger for, at du kan slappe af.


Meditation Mindfulness meditation er en god måde at arbejde med være i kroppen bevidst, bringe den i ro og til at fremme en kærlig og selvstøttende indre atmosfære. Meditation med fokus på positive følelser har vist sig at påvirke vagus nerven positivt.


To psykologer ved University of North Carolina, Barbara Fredrickson og Bethany Kok, udførte i 2010 et eksperiment for at se, om forholdet mellem vagus tone og velvære kunne anvendes i behandling. Frivillige blev bedt om at registrere styrken af følelser, de følte hver dag og deres vagus tonering blev målt i begyndelsen af eksperimentet og i slutningen, ni uger senere. Halvdelen af deltagerne lærte en meditationsteknik for at fremme følelser af god vilje over for sig selv og andre. Gruppen, der mediterede hver dag, viste en signifikant positiv stigning i vagus nervens tonering, hvilket direkte var forbundet med rapporterede stigninger i positive følelser.


Healing

Healing direkte på vagusnerven afspænder en høj og stresset arousal og følelsesmæssig enegihealing kan hjælpe med at øge trygheden ved en stabilisering af ens eget energifelt, hvor man kan føle sig mere afgrænset, tryg og beskyttet i sin egen ‘boble’.


Bøn

Bøn rettet mod noget højere/Gud/hvad man ved om, at man kan læne sig ind i, om at skabe et felt af beskyttelse og lys omkring ens sovende krop. Lydhealing, Sang og humming Lydhealing og humming, som er en brummende lyd der skaber en vibration i mellemhjernen hvor de centrale kirtler befinder sig, kan på blot få minutter berolige hele kroppen og nervesystemet ved af have umiddelbar positiv indvirkning på vagusnerven og dermed også på blodtryk og puls etc.


Åndedræt og vejrtrækning

Saml dine læber og fortsæt din vejrtrækning gennem næste. Tag en dyb indånding gennem næsten langt dybere end den plejer. Udpnd langsomt gennem næsten men udåndingsluften få lov til at bedre sig påvirker vævet bagerst i luftrør og svælg og musklerne bagerst i hals og nakke. For nogle er en daglig øvelse med Wim Hofs åndedræts teknik virkelig virksom.


Massage

Der er flere forskellige massageformer der har fokus på vagusnerven. Jeg er ikke uddannet i det fysiologisk, så taler feks massage det mere til dig, er der rigtig mange gode på markedet.


Kost og motion

Få rørt sig nok. Undgå skærm før sengetid. Kost med grønt, grønt og mere grønt, samt olier og gode proteiner mm, vi ved det efterhånden godt. Alle disse tiltag er virksomme og især sammen.


Få hjælp med stress, høj aurosal og søvnløshed med healing, energiøvelse og meditation. Jeg har rigtige gode erfaring med at afhjælpe søvnproblemer over forløb med samtale, healing, meditation og hjemmeøvelser mellem sessionerne. Det er individuelt hvor langt et forløb der vil være behov for.


Relevante links:


Meditation

https://www.facebook.com/452234115198504/posts/871043566650888/


Fysiske øvelser til at stimulere vagusnerven

https://m.youtube.com/watch?v=2PDsr0xVOsU


Lydhealing vagusnerven

https://m.youtube.com/watch?v=QSAvPgqQ2L0


Humming Traditionel tibetansk lydhealing

https://m.youtube.com/watch?v=j4SN8IfmtQM


Wim Hof åndedrætsteknikker

https://www.wimhofmethod.com/natural-sleep-aid


Vagusnerven og traumetilstande

https://www.landsforeningen-spor.dk/vagusnerven-vejen.../ Se mindre Kommentarer





.