Vejrtrækning ved angst



Hvad kan du gøre?


Mest effektivt er det at fokusere på vejrtrækningen.


Det kan være svært, fordi den er som oftest er påvirket ved et angstanfald. Alligevel ...!

Ret hele din opmærksomhed og hele dit fokus mod din vejrtrækning.

Læg din hånd på maven så du fysisk kan mærke, at den bevæger sig under vejrtrækningen.

Du skal tælle imens.

Der skal være lige lange intervaller på ind og udånding og mellem ind og udånding.

Find din nogenlunde naturlige længde på en indånding, tæl feks til 4.

Træk vejret ind mens du tæller til 4.

Hold vejret mens du tælles til 4.

Ånd ud mens du tælles til 4. Hold pause og tæl til 4.


Eller Udåndingen skal være længer end indåndingen.

Find din nogenlunde naturlige længde på en indånding tæl feks tæl til 4.

Træk vejret ind mens du tæller til 4.

Hold vejret mens du tælles til 4.

Ånd ud mens du tælles til 6. Hold pause og tæl til 4.

Hold en regelmæssig rytme.


Fortsæt til der falder ro over kroppen.


Jeg anbefaler at udåndinger er længere end indåndingen, da mange også hyperventilerer ved angst.


Hyperventilering er en ufarlig tilstand, hvor man trække for meget ilt ind og efter noget tid bliver blodet overiltet. Det giver svimmelhed, prikkende fornemmelse i huden, i ansigt, i fingrene og i tæerne og underben.


Hyperventillering er ufarligt, men man kan hvis det bliver meget voldsomt besvime i tilstanden, man bør derfor ikke køre bil, cykle eller stå op, hvis man under angst bliver meget svimmel. Hvis man besvimer vender åndedrættet med det samme tilbage til det normale og kroppen genoprette en normale iltmængde i blodet og man vågner igen. Det er meget sjældent man besvimer af at hyperventilering. Hyperventilering er en stressreaktion, ikke nogen sygdom og ikke farlig heller ikke ved længere tids hyperventilering.


Det gælder ved tilstanden om at få nedsat den mængde af ilt, man optager. En måde er at holde sine udånding lang, få åndet ordentligt ud og derefter at ånde mindre ind. Det fungere ikke altid, fordi hyperventilering er en spontan, automatisk og ubevidst i kroppen ved angst. Derfor er det mere effektivt at holde feks en papirspose for munden og ånde gennem den indtil svimmelheden er væk. En stofpose eller en plastikpose kan bruges.






.